Batteri og rekkevidde

HONGQI E-HS9 er en elbil med et stort litium-ion-batteri med opptil 120kWt (brutto) kapasitet på utstyrsnivået Exclusive+. På utstyrsnivåene Premium og Exclusive er batterikapasiteten på 99kWt (brutto) og på Comfort er batterikapasiteten på 84kWt (brutto).​

El-rekkevidden er opptil 515km (WLTP, Combined) på utstyrsnivået Exclusive+. På utstyrsnivåene Premium og Exclusive er rekkevidden opptil 465km (WLTP, Combined), og på utstyrsnivået Comfort er rekkevidden opptil 396km (WLTP, Combined) .​

El-forbruk og rekkevidde vil være avhengig av bl.a. temperatur, vær, dekk, topografi, kjørelengde, kjørestil, last og passasjerer, bruk av varmeapparat/klimaanlegg og andre variabler.​

Rekkeviddetester og WLTP

I NAFs rekkeviddetester er 303 km oppnådd vinteren 2023, og 371 km oppnådd sommeren 2022 for Exclusive med batteri på 99kWt. For Exclusive+ med batteri på 120kWt ble 389 km oppnådd i vintertesten 2023, og 500 km i sommertesten 2023.

Våre egne tester av rekkevidde om vinteren estimerer rekkevidde mellom 264 og 352 kilometer for 99kWh-batteriet. Rekkevidde og elektrisk forbruk kan variere under hver kjøretur. Er det kaldt, vil temperaturen påvirke bilens batteri, og dermed rekkevidde, mer enn når det er varmt.

Årsaken til den store variasjonen i testene og avvik fra WLTP har sin forklaring i forhold som temperatur, vær, topografi, kjørelengde, kjørestil, last og passasjerer, bruk av klimaanlegg og andre variabler.

WLTP står for Worldwide Harmonised Light Duty Vehicles Test Procedure og er en test som gjennomføres i et laboratorium med et standardisert kjøremønster under spesifiserte klimatiske forhold, og suppleres med kjøring på veg. Dette kjøremønsteret gjenspeiler sjelden det vi opplever i hverdagen, og spesielt ikke norsk vinter.

E-HS9s tyngde og luftmotstand gjør at forskjellen fra den oppgitte WLTP-rekkevidden og det faktiske forbruket kan bli stort når bilen har et kjøremønster som avviker vesentlig fra WLTP-testsyklusen. Dette gjelder særlig dersom en stor del av kjøreturen foregår i stor hastighet, ved lave temperaturer og i kupert terreng. Eksempelvis foregår WLTP-testene i en snittfart på 46,5 km, med klimaanlegget avslått og i 23 plussgrader, mens NAF testene har en stigning på opptil 1000 meter. Dette merkes særlig godt for E-HS9 på grunn av stor kupe som skal varmes opp, høy vekt og luftmotstand.

Lading

Batteriet kan hurtiglades på vanlige hurtigladestasjoner med CCS2 ladekabel. Ladeport for AC-lading (vanlig lading) og DC-lading (hurtiglading) er bak på høyre side (passasjersiden).

Hvor fort kan HONGQI E-HS9 lade?

Maksimal ladehastighet ved hurtiglading er opptil 140kW på hurtiglader og 11kW ved normallading. For Exclusive+ er maksimal ladehastighet 130kW på hurtiglader. Det er mange faktorer som spiller inn på hvor raskt bilen lader, som blant annet forhold ved ladestasjonen, belastning på ladenettverket og ladestolpen, hvor kraftig laderen er, bilens batteriprosent, batteritemperatur med mer.

LES MER OM LADING AV E-HS9

Utlading av strøm - V2L (Vehicle to load)

HONGQI E-HS9 har mulighet for såkalt Vehicle-to-Load (V2L), som betyr at man kan bruke bilens strøm til eksterne apparater. Når du utlader fra bilen er effekten ca 3,5kW (16A 220V-230V). Det er ingen sikring, men den har overbelastningsbeskyttelse. Det vil si om den overbelastes eller overopphetes stopper ladingen.

LES MER OM UTLADING AV STRØM

Regenerering

Regenerering betyr at bilen samler opp kraft og lader fremdriftsbatteriet når du slipper opp gasspedalen eller når bremsepedalen brukes mens du kjører. Graden av regenerering avhenger av blant annet hvilket kjøremodus som er i bruk.

Rekkeviddetest

Vi har siden høsten 2021 kjørt E-HS9 på norske veier under kalde og glatte forhold. Her er våre erfaringer.

VÅR REKKEVIDDETEST AV E-HS9

Slik får du mest elektrisk rekkevidde

Her er våre beste tips for å kjøre lengst mulig med HONGQI E-HS9.

SE VÅRE TIPS

Nå får du HONGQI E-HS9 med
fastrente i 3 år til kun 2,8%

Les mer og avtal prøvekjøring